Van omhoog naar omlaag.

15 oktober 2022 - Tadapani, Nepal

4:30 uur staat de wekker. Vroeg opstaan want om 5:00 uur moeten wij vetrekken naar Poon Hill. Voor zonsopgang moeten wij boven zijn en het is ongeveer 45 minuten lopen voor de laatste 400 meter van deze trekking. Hoger dan dit komen wij niet. 3210 meter hoogte. Het lukt ons om voor zonsopgang boven te zijn. Onze groep met nog 400 andere mensen. Het is druk. Er is maar 1 lange trap, met stenen, die naar boven gaat. Geduld hebben en beetje doorlopen komen wij aan op Poon Hill. Trap op lopen ben ik nu een beetje beu. M'n bovenbenen voel ik wel, maar niet erg.

Wij zien de zon opkomen. En wij staan heel dicht bij de top van de Himalaya gebergte. Je denkt 'ooh dit valt mee, daar kun je zo naar toe lopen', maar dat valt tegen. De top van de Himalaya ligt op 8849 m hoogte. Wij staan op 3210 meter hoogte. Dit is een enorm verschil, maar je ziet het niet. Wat mij opvalt is dat er hier heel veel buitenlanders zijn. Van Nederlands tot Italianen, Duitsers, Engelse en Franse mensen. Na 1 uur boven op Poon Hill te hebben gestaan en de zon te hebben zien opkomen dalen wij weer af naar Hotel Hilltop. Wij gaan weer met dezelfde trap naar beneden waarmee wij naar boven zijn gegaan. Waar wij 45 minuten erover hebben gedaan om boven te komen, doen wij er een klein half uurtje over om weer beneden te staan.

Na een ontbijt, die wij nog niet hadden gehad, bereiden wij ons voor voor de afdaling. Wij gaan dalen naar 2590 meter hoogte. Op weg naar Tadapani. Wij lopen door een jungle heen waar apen leven. Ook een buffelo gezien. De daling is best moeilijk want je moet goed oppassen waar je je voeten neerzet. Regelmatig verzwik ik lichtjes mijn enkel. Enkele groepsgenoten glijden uit. De stenen zijn glad door de bladeren maar ook door de sloten en rivieren die wij passeren. Soms loop je door het water heen. Het water heeft zijn weg gevonden op het looppad. 1 groepsgenoot houd er een flinke snee wond aan over aan zijn arm. Gelukkig zijn er meerdere mensen, waaronder ik, voorzien van een first aid kit. Snel desinfecteren en goed afbinden kunnen wij weer verder. Na 6 uur te hebben gewandeld en 200 meter afgedaald zijn, komen wij aan in Tadapani. Eerst daalde wij af, daarna weer stijl omhoog en toen weer een stukje gedaald. Wij slapen vannacht in Fishtail View Top Lodge. Hier hebben wij nog steeds mooi uitzicht op de Himalaya gebergte. Gelukkig hebben ze hier ook een warme douche. Even opfrissen en de slaapkamer weer opnieuw inrichten, gaan wij daarna weer avondeten. Ik kies voor een simpele macaroni met kaas, tomaat en ui. De rijst ben ik een beetje bui en ik voel mij ook niet helemaal lekker. Vanaf aankomt, rond 15:15 uur, tot het na bed gaan, rond 21:30 uur ben ik 3x naar de wc geweest om een grote boodschap te doen. Ik merk dat ik een beetje aan de diarree zit. Hopelijk gaat dit snel voorbij.

1. Mirjam:
    15 oktober 2022
    Wat leuk en geweldig beschreven verhaal. Het is mij inziens een behoorlijke intensieve,indrukwekkende, bijzondere reis.
    Geniet ervan. Wij genieten van jou verhalen en de mooie foto's.
    Groetjes Gérard en Mirjam
  2. Adri:
    16 oktober 2022
    Hopelijk bederft de diarree jouw vakantievreugde niet.