De laatste dag op São Miguel

17 september 2023 - Ponta Delgada, Portugal

Hallo luitjes,

Daar zijn we dan. De laatste dag São Miguel. Vanavond vliegen we naar het eiland Terceira, maar nog even genieten van dit eiland.

Onze gids Pedro neemt ons mee naar Chá Gorreana. Dit is een bedrijf dat thee maakt. Ze maken daar zelf groene en zwarte thee. Ons wordt stap voor stap uitlegt hoe de plantjes gesnoeid worden, hoe ze daarna gedroogd worden en dan tot een smaak gemaakt worden. Het is in het gebouw erg warm. De blaadjes van de thee plant worden in de meeste ruimte gedroogd. Wij zien hoe dit allemaal gedaan wordt, wat vrij interessant is. Na de tocht mogen we zelf thee proeven. Ik vind het niet erg lekker want ik ben rooibos thee gewend en wij kunnen alleen zwarte of groene thee proeven. Dat zijn niet mijn smaakjes.

Hierna reizen we verder naar een super mooie waterval. Alweer een op het eiland. Het is hier super mooi. De planten op dit eiland zien er stuk voor stuk prachtig uit. Niks voor niks wordt dit eiland het groene eiland genoemd. We maken wat mooie foto's en video's bij de waterval. Ook vinden wij hier een souvenir shop en ik koop iets moois voor mijzelf.

Daarna stappen we weer de bus in en reizen wij verder. Op naar onze lunch. Wij lunchen bij een restaurant dat een buffet voor ons klaar heeft staan. Van allerlei soorten vis tot vlees en groenten ligt er voor ons klaar. Het eten smaakt heerlijk.

Met een volle maag gaan wij door met onze reis. Pedro laat ons nog wat mooie plekjes zien op het eiland. Zo stoppen wij bij een hele mooie bloemen tuin waarbij wij een prachtig uitzicht hebben op een klif. Hier wordt nog een mooie groepsfoto gemaakt. Het is wel ontzettend warm deze dag. Goed insmeren is wel belangrijk.

Dan is de tijd aangebroken om terug te keren naar ons hotel. De koffer staat al klaar, deze hebben wij vanochtend al ingepakt en klaar gezet bij de receptie. Wij hebben fooi geld bij elkaar gelegd voor onze gids Pedro en onze chauffeur Paulo. Ik doe een mooi woordje voor beide mannen. Ze zijn mij en de rest van de groep dankbaar en wij maken nog een mooi praatje. Dan halen een aantal van ons nog een broodjes bij de Subway. Met dan een volle maag stappen wij de bus weer in en Paulo brengt ons naar het vliegveld. Wij reizen vanavond met het vliegtuig door naar onze nieuwe bestemming, Terceira eiland. Wij zeggen tot ziens tegen Pedro en Paulo en wij gaan inchecken.

Alles verloopt prima. Tot wij al snel krijgen te horen dat wij vertraging hebben. Ja, alweer vertraging. Blijkbaar hoort dat bij onze vakantie. In plaats van 20:20 uur te vliegen, vliegen wij nu 20:40 uur. Wij zitten rustig te wachten bij de gate. Wij zien dan dat het buiten ontzettend hard regend. Dat hebben wij in onze vakantie nog niet meegemaakt. Gelukkig zitten we droog binnen. Her vliegveld is trouwens niet al te groot. Het is geen Schiphol 2.0. Als wij rustig wachten bij de gate en het rond 20:30 uur is. Krijgen wij te horen dat het weer vertraging is. En ja hoor, we gaan pas om 21:15 uur vliegen. Weer langer wachten. Tussendoor maar weer een keer naar de wc. Eindelijk om 21:15 uur kunnen we gaan boarden. En dan, rond 21:55 uur, vliegen wij de lucht in. Eindelijk, we zijn vertrokken. Met een klein vliegtuigje, waar 70 man aan boort kan, vliegen we binnen 30 minuten naar het eiland Terceira. Hier komen wij rond 22:30 uur aan. Gelukkig is alles goed gegaan. Onze nieuwe gids staat al op ons te wachten. De spullen in de bus en door naar het hotel. Wij komen aan bij ons nieuwe hotel genaamd Hotel Caracol. Inchecken gaat soepel en door naar de kamer. Ik voel me erg vies en wil snel douche. Met een vermoeiende dag achter de rug, maar wel lekker schoon gaan ik en mijn kamergenoot rond 0:30 uur slapen. Het is heerlijk om in een bed te liggen.