Het eiland Terceira

17 september 2023 - Angra do Heroísmo, Portugal

Hallo luitjes,

Vandaag gaan we met onze gids Rafaela een rond reis maken over het eiland Terceira. We doen dit met de bus. De naam Terceira betekend eigenlijk 'De Derde'. Terceira is het 3de eiland dat ontdekt is. En daardoor heeft het deze naam gekregen. Het eiland telt zo'n 57.000 inwoners. En het hoogste punt ligt in Santa Bárbara, 1023 meter hoog. Dit is uiteraard ook weer een vulkaan. Verder is het eiland een stuk kleiner dan São Miguel. Waar São Miguel in de breedte 67 km lang is, is Terceira in de breedte 32 km lang. Het eiland kun je prima in 1 dag bezichtigen. Mocht je langer willen genieten van sommige plekken, dan natuurlijk langer dan 1 dag.

Wij beginnen onze dag naar een stuk waar vroeger gevochten is door 2 koningen, die ook broers van elkaar zijn. Terceira vocht mee met deze burgeroorlog, het gevecht speelde zich voornamelijk af op São Miguel. Je ziet links en rechts wat groote afstand kanonnen staan. Deze zijn na de burgeroorlog blijven staan en zijn nu monumenten.

Vanaf dit punt reizen wij verder naar Ilhéus das Cabras. Dit zijn 2 stukken van het eiland wat los ligt in de Atlantische Oceaan. Wij kunnen daar niet naar toe reizen omdat het een beschermende natuurreservaat is. Hier leven veel vogels. Vanaf dit punt kunnen wij ook wat andere eilanden zien liggen, zoals São Jorge en Ilha Do Pico. Deze eilanden liggen nog verder naar het westen.

We reizen weer verder naar het volgende punt, Telégrafo Ótico. Hier staat een monument genaamd Monumento do Imaculado Coração de Maria. Vanaf hier heb je mooi uitzicht over het dorpje Praia da Vitória. Wij zitten inmiddels al helemaal op het oostelijke puntje van het eiland.

We reizen nog een stukje verder om te gaan lunchen in Vila de São Sebastião. Hier zitten wij in een restaurant wat een mooi uitzicht heeft over de zee. Wij krijgen een 3 gangen menu, wat goed smaakt. Met een volle maag reizen wij weer verder naar de volgende bestemming een vulkaan krater. Deze gaan wij wandelen. En dit vind ik vrij bijzonder en gaaf om te zien. Dit plek heet Algar do Carvão. Jammer genoeg konden wij niet helemaal naar beneden omdat ze bezig zijn met werkzaamheden. Maar het was daar gaaf om rond te kijken en te zien hoe krachtig lava kan zijn. Wij lopen in het midden van de vulkaan. De lava heeft een weg naar boven gemaakt en daar lopen wij nu in. Ik probeer alles zo goed mogelijk vast te leggen op camera.  Hier lopen wij 45 minuten rond om vervolgens door te gaan naar onze laatste punt.

Wij komen aan in Biscoitos. Hier heeft het lava van de vulkaan zijn weg gevonden naar de zee. Terwijl het de zee aanraakt koelt de lava af en maakt het lava rotsen. Hierin kun je zwemmen. Links en rechts zijn er kleine zwembadje waar je zwemt in het zee water. Wij gaan hier niet zwemmen simpelweg wij hebben daar geen tijd voor. Ook zien wij hier heel veel verschillende soorten garnalen en vissen. De zee is ook wild. Wij genieten van deze plek om vervolgens terug te keren naar Angra. Hier hebben wij gereserveerd bij een restaurant genaamd O Pirata. Hier genieten wij met z'n alle van onze laatste avond samen zijn.

Morgen is het weer terug vliegen naar Nederland. De koffer straks inpakken en nog even genieten dat we hier zijn.

Morgen, 17 september,  om 13:40 uur gaan we vliegen naar Lissabon, het is dan 15:40 uur in Nederland. Vanuit Lissabon vliegen wij om 18:20 uur, in Nederland 19:20 uur terug naar Amsterdam. Wij hopen rond 22:20 uur de Nederlandse bodem aan te raken. Mits dat wij geen vertragingen hebben. Want dat hebben we elke keer gehad tijdens het vliegen.

Ik upload de laatste video's en foto's morgen in Nederland weer op. Vanaf dat wij aan zijn gekomen in Terceira heb ik geen WiFi. Dus het duurt te lang en kost mij wat data om alles up te loaden.

Morgen de laatste vlog als ik weer terug ben in Nederland. Dan zal ik nog praten over hoe de vlucht is gegaan en de rest er om heen.

1. Adri:
    19 september 2023
    Hoi Marloes, we hebben weer genoten van je smakelijke verhalen. Het beeldmateriaal houden we nog tegoed! Het belangrijkste is dat je genoten hebt!