Het eiland

11 september 2023 - Ponta Delgada, Portugal

Ola,

Gisterenavond nog lekker genoten van een live band op het plein Puerto Pinta Delgada. Deze speelde muziek van andere bands, zoals Toto, UB40 en andere reggae muziek. Het was prima om naar te luisteren. Rond 22:30 uur zijn we terug gelopen naar ons hotel om lekker te gaan slapen.

Vanochtend weer om 7:30 uur opgestaan om vandaag de rest van het eiland te gaan bezichtigen. We hebben de toeristische route genomen naar onze bestemming Lagoa Azul. Dit zijn de groene en blauwe meren. Onze gids vertelt, dat dit vroeger een vulkaan is geweest. En dat de vulkaan honderden jaren geleden ook is ook is uitgebarst. Omdat het lava een gat naar boven heeft gevonden is na een tijd het gat gaan zakken en hierdoor is de oceaan in de krater terecht gekomen. Door de jaren heen zijn dit meren geworden en is de vulkaan stil. Onderzoekers hebben ook onderzocht dat er geen lava meer in de vulkaan zit, dus er kan geen uitbarsting meer komen. Gelukkig maar, anders hadden wij een probleem.

Maar het zicht daar is prachtig. Echt mooi. De natuur is zo mooi, wij hebben ook gedeeltes gelopen waar helemaal geen mens meer komt. Het bos gebied is onbewoonbaar voor de mens. Dit is prachtig om te zien. Wij hebben helemaal boven aan gestaan waarbij een geweldig uitzicht hadden over de meren, maar wij hebben ook onder aan de meren gestaan. Enkele groepsgenoten hebben een bootje gehuurd en zijn de meren op gegaan. Ik, met nog enkele groepsgenoten zijn langs de meren gaan wandelen opzoek naar een tunnel. Deze tunnel zorgt ervoor dat er bij overstromingen het water uit de oceaan de meren inloopt. Deze tunnel staat nu, gelukkig, droog. Anders hadden wij natte voeten gehad. De tunnel is 1 km lang. Dit hebben wij niet gelopen omdat de tunnel pikken donker was. Zelfs het lampje van je telefoon bied geen zicht. Dus wij hebben wel in de tunnel gestaan, maar zijn niet verder gelopen dan 10 meter.

Nadat wij deze prachtige locatie hadden gezien zijn wij verder gereisd over het eiland en waren wij op het noordelijkste puntje van het eiland, Maia. Ons hotel ligt op het zuidelijkste puntje. Dus wij waren aan de andere kant. En wat was het daar mooi. De oceaan zie je daar heel goed en de kracht van het water ook. Onze gids vertelde dat daar vroeger op walvissen werd gejaagd. In 1978 zijn de jagers gestopt omdat er een Nederlandse vrouw de baas werd over het jaag bedrijf dat daar gevestigd was. Zij heeft er voor gezorgd dat mensen niet meer op walvissen gingen jagen maar van walvissen gingen genieten en van deze dieren ging bewonderen. Daarna is overal over de Azoren eilanden besloten om te stoppen om op walvissen te jagen. Er is hier een documentaire over gemaakt genaamd: The last whalers of São Miguel.

Na een goed rit in de bus te hebben gezeten kwamen wij rond 17:00 uur weer aan bij ons hotel. Wij hebben even rustig aan gedaan om daarna rond 19:00 uur weer te gaan uit eten.

Nu is het 23:15 uur en ga ik slapen. Morgen gaan we naar andere kleine kraters dit heet Lagoa do Fogo. Daar mogen wij helaas niet zwemmen, maar ons is gezegd dat wij naar het strand gaan en dat wij daar wel kunnen zwemmen. Hopelijk lukt dit.

Voor nu welterusten en tot de volgende.

Foto's en video's worden upgeload.

1. Adri:
    11 september 2023
    Prachtige foto’s Marloes !
    Mooi die natuur, bloemen, krater, blauwe water en jouw smile 😀