Een dagje in Pokhara

16 oktober 2022 - Pokhara, Nepal

Wat is het fijn om wakker te worden met een normale westerse wc, wat meer hygiëne en een normaal bed. Na een goede nachtrust start ik pas rond 8:30 uur mijn dag. Gelukkig zijn de buikkrampen minder geworden maar ik voel het nog wel. Ik probeer een klein ontbijtje te nemen zodat ik toch wat voedingstoffen binnen heb.

Daarna is het even zoeken wat te gaan doen. Wij hebben vandaag een vrije dag en mogen zelf bekijken wat wij in Pokhara gaan doen. Ik en een groepsgenoot gaan een bootje huren en varen een uurtje op de Phewa Lake. Wat een mooi uitzicht en wat een prachtig weer hebben wij. Onze gids heeft het ook regelmatig gezegd, dat wij geluk hebben met het weer. Wij hebben te horen gekregen dat er een andere Shoestring groep 2 weken eerder dan ons deze reis ook heeft gedaan en dat zij, in de 5 wandel dagen, volledig nat geregend zijn en zij hebben weinig van de Himalaya gebergte gezien door de bewolking. Dat is heel zuur. Daarom zijn wij heel blij dat het nu goed weer is.

Na een uurtje op de Phewa Lake te hebben gebobbeld, besluit ik Pokhara verder te gaan ontdekken. De ene kledingwinkel na de ander. Ook veel sieraden en Nepalse Hindoeisme en Boeddhisme beelden winkels. Na 1,5 uur heb je al wel veel gezien van de stad. Er worden hier ook veel excursies gegeven, zoals paragliding, boottrip, wandeltochten, scooter/fiets verhuur of de Annapurna Circuit.

Ik kom rond 13:30 uur weer aan bij het hotel en rust wat uit. Na een middag slaapje, moeten wij rond 17:00 uur weer klaar staan in de lobby. Wij krijgen uitleg over onze nieuwe bestemming, waar wij morgen naar toe gaan... Chitwan. Hier ligt het Nationale Park van Chitwan waar heel veel dieren wonen. Het is 932 km² groot en hier wonen 350 dieren. Dit is de enige plek in Nepal waar geen mensen mogen wonen. Ik ben heel benieuwd of wij een dier zullen aantreffen, want de kans is best klein dat je iets zult zien, maar wij proberen het.

Na de uitleg ga ik samen met een paar groepsgenoten lekker een hapje eten. Net als wij klaar zijn met het eten en de rekening vragen valt overal in Pokhara de stroom uit. Ineens is het donker. Het duurt 2 a 3 minuten en daarna is er weer licht. Mensen kijken er niet meer van op, dus blijkbaar gebeurd dit vaker. Na het avondeten besluit ik en een andere groepsgenoot om nog even het uitgaansgebied in te gaan en lekker naar een rock café te gaan. Wat hebben wij genoten en heerlijke, vals meegezongen op de nummers. Nu is het hier 23:30 uur en sluit ik de dag af en ga ik lekker naar bed. Morgen staat er een lange busrit te wachten naar Chitwan.

En voordat ik het vergeet te vertellen, met mijn darmen gaat het een stuk beter. Voel het nog wel een beetje, maar het is te doen. Gelukkig gaat het de goede kant op.