Chitwan

19 oktober 2022 - Chitwan, Nepal

Hallo lieve lezers,

Welkom, daar ben ik weer. Nieuwe verhalen om weer te mogen vertellen.

Na een hobbelige reis vanaf Pokhara komen wij 7 uurtjes later aan in Chitwan. En wat is het hier mooi en rustig. Wij verblijven de aankomende 2 nachten in Tharu Community Home Stay. Het ziet er goed verzorgt uit. Elke kamer heeft zijn eigen douche en wc. Gelukkig een westerse wc. Als wij aankomen gaan wij na een half uurtje een wandeling maken in het dorpje Baghmara. Je krijgt het gevoel of je terug gaat in de tijd. Bijna elke huis heeft kippen rond lopen, voor de eieren maar ook voor de slacht. Een koe en een buffelo. Auto's zie je hier niet, alleen een fiets. En als je een auto ziet, zijn het vaak toeristen busjes/auto's. Wij ontmoeten de dorpelingen en deze zijn erg blij om ons te zien. Wij worden soms meegenomen om te zien hoe zij wonen. Huizen worden nog gemaakt van stro en klei. Links en rechts staan ook wel moderne huizen gemaakt van steen. Landbouwvoertuigen zie je niet veel. Grond omploegen wordt gedaan door een buffelo die een kar voort trekt. Na een mooie avond wandelingen gaan wij wat eten. Voor het avondeten worden wij nog eens verwelkomd door de bewoners van het dorp en krijgen wij een dans voorstelling te zien. Dit is indrukwekkend om dat zij hier dansen met stokken. Elke dans heeft zijn verhaal. Wij krijgen er in totaal 5 te zien, elke dans duurt ongeveer 5 minuten. Na het eten is het eigen tijd. Sommige blijven hangen en praten met andere groepsgenoten. Andere mensen gaan al lekker naar bed. Waar je hier wel goed voor moet oppassen, is dat je soms ongenodigde huisdieren in je kamer kunt hebben. Van een salamander tot een sprinkhaan en grote spinnen of kikkers. Gelukkig is het bij mij bij 2 kikkers gebleven. Ik had een salamander bij de voordeur zitten en die heeft daar de hele tijd gezeten.

Na een goede nachtrust worden wij de volgende ochtend vroeg wakker. Om 6:30 uur moeten wij onszelf al melden bij de ingang van het Chitwan National Park. Hier wonen in totaal 350 dieren. Het is mega groot, 952 km2. Wij hebben hier 4 uurtjes rond gereden en hebben een paar mooie dieren gezien. Van afstand een krokodil. Veel verschillende soorten vogels. Een grote rode vliegende kip, beest was 2x groter dan een normale kip. Naam ben ik vergeten. En 3 neushoorns gezien, waarvan 1 baby neushoorn. Een paar pauwen en gieren. En grote roofvogel. Lopend door dit Nation Park word afgeraden omdat er in het verleden al veel mensen zijn gedood door de dieren die hier leven. Wij zaten in een Jeep, gemaakt voor dit soort dingen. Zo af en toe stonden wij stil en hoor je alleen de natuur. Vogels die met elkaar communiceren en de wind door de bomen. Dit is prachtig. Heel rustgevend.

Na 4 uur komen wij weer terug bij ons verblijf. Wij nemen een kleine lunch en rusten daarna even uit. Om 16:30 uur moeten wij weer klaarstaan want wij gaan fietsen. Hele fijne fietsen, maar er zaten geen versnellingen op en je gaat daar helling op en af. Af is leuk, maar op niet. Wat trapt die fiets zwaar. Ook fiets je over een onverharde weg die vol ligt met stenen. Ik ging een paar keer bijna onderuit. Wij fietsen naar een stuk strand en daar zien wij met z'n alle de mooie zonsondergang. Wij drinken wat Masala thee en gaan weer terug naar ons verblijf. Voor ons wordt er een BBQ geregeld. Ik neem niet deel aan de BBQ omdat ik nog wat last heb van darmkrampen. Gelukkig gaat het de betere kant op, maar ik doe rustig aan. Ik neem een tomatensoep en macaroni met kip. Na de BBQ babbelen wij nog gezellig na. Daarna is het lekker naar bed toe en weer vroeg op want wij reizen morgenochtend terug naar Kathmandu. Weer 7 uur lang in een hobbelende bus zitten. Kathmandu is onze laatste verblijf adres voordat wij terug gaan vliegen naar Nederland.

Mensen, bedankt maar weer dat u dit verhaal ook leest. Nog 1 of 2 verhalen te gaan en dan zien wij elkaar weer in Nederland. Wat is het toch snel gegaan.

Gegroet.

1. Adri:
    19 oktober 2022
    Jij bent beslist afgevallen als je terugkomt in Nederland 😄. Maar, je hebt echt mooie dingen meegemaakt. Ook nu weer lezen we wel. Af en toe een beetje gevaarlijk lijkt me. Het is natuurlijk geen luxe vakantieland. Nog boeiende tripjes mooie gesprekken toegewenst.